Specifika zimního provozu vyžaduje především dobrou přípravu.Pprvním krokem je výměna letních pneumatik na zimní. Ty mají v zimním období vyšší přilnavost, díky čemuž je jízda podstatně bezpečnější.
Taky si říkáte, proč je zrovna v tom či onom případě nutné přezouvat, popř. že třeba stačí vyměnit pneumatiky jen na hnané nápravě. Samozřejmě – i v zimě se dá jezdit na letních a třeba někomu bude stačit přezout jen jedno kolo. Nicméně věci se mají dělat pořádně a zrovna dramatický rozdíl v chování zimní a letní pneumatiky se považuje za diametrální rozdíl.
Mnohem efektivnější by bylo se soustředit na následky takového jednání, tzn. když v zimě nepřezujete. Pokud řidič situaci podcení anebo naopak přecení své síly a vlivem jeho jednání pak dojde např. k dopravní nehodě, nechť za to nese odpovídající odpovědnost, která jej snad poučí.
Na prvním místě je bezpečnost
Zimní pneumatiky jsou na cestách nezbytné. Slouží jako důležitý prvek, co se bezpečnosti týče i v podmínkách naší zimy. Statisticky se v zimě jezdí ze 40 % na suchých vozovkách, ze 45 % na mokrých a z 15 % na sněhu. Právě na tento typ zimy většina výrobců reaguje vývojem pneumatik. Vývoj jde hodně rychle dopředu jak ve vývoji směsí vlastní gumy, tak ve vývoji nových vozidel a jejich odhlučnění, a proto se již nemusíme obávat dřívější hlučnosti zimních pneumatik na suché silnici a zhoršení jízdních vlastností.
Výběr pneumatik
Každý výrobce dodává vlastní zimní vzory, proto je z čeho vybírat. Posledním hitem jsou tzv. lamelové vzory, které stojí v průměru zhruba tři tisíce korun. Llamely jsou uvnitř speciálně „naříznuty“, takže se po opotřebení vrchní vrstvy lamela rozdvojí a vytvoří tak dvojnásobný počet menších. Ceny standardních zimních pneumatik se pohybují v cenách od 1 500 Kč a určitě se nedá říct, že by byly špatné. Určitě platí jedna motoristická pravda, že v zimě je sebelepší letní pneumatika horší než nejhorší zimní. Zákonná norma o výšce dezénu je nastavena na hodnotu 1,6 mm, ovšem v případě zimních pneumatik by hloubka dezénu rozhodně neměla klesnout pod 4 mm.
Nezapomínejte i na tlak v pneumatikách, je velmi důležitý. Jedeme-li na dovolenou s dětmi, s plným kufrem a lyžemi na střeše, je logické, že tlak v pneumatikách musí být vyšší. Nezapomeňme však po dovolené nahuštění snížit na standardní hodnotu. Ještě horší než jízda na přehuštěných pneumatikách je jízda na podhuštěných pneumatikách. Jednak se výrazně zvyšuje spotřeba, ale hlavně se pneumatika doslova likviduje.