Autorádio a jeho ceny – jak vypadá současný trh?

Je pravdou, že když kupujeme cokoliv, hledíme v první řadě na cenu. Ne vždy je to správná volba, jelikož lepší je brát v potaz také to, co za konkrétní cenu dostaneme. Už známé pravidlo říká, že „nejsme tak bohatí, abychom si mohli kupovat levné věci“. Ať už s ním souhlasíte, nebo nikoliv, pravdou zůstává, že kdo chce mít to nejlepší, musí investovat více. Na druhou stranu platí i to, že i za odpovídající ceny lze koupit kvalitní zboží. Příkladem může být autorádio. Proto se společně podíváme na vývoj cen tohoto nepostradatelného pomocníka v našem voze.

Tím nejlevnějším jsou dnes 1din autorádia

Ty zná většina z nás. A to hlavně z toho důvodu, že se jedná o řešení, které mnozí označují jako klasické. Jsou to kompaktní obdélníkové rozměry, které byly využívané jak ve starších vozech, tak i v těch novějších. Správná terminologie je tedy 1din autorádio. Jeho výhodou je určitě to, že díky své univerzálnosti může být kompatibilní s jakýmkoliv vozem. Tedy jak s novým, tak i ojetým. Je to dáno také tím, že ne vždy dokáže nabídnout pokročilejší funkce.

Příkladem může být přehled těch nejlevnějších modelů, které na trhu existují. Pokud půjdeme cestou kvality, je možné daná 1din autorádia pořídit v rozmezí od jednoho, do dvou tisíc korun Mluvíme samozřejmě o základním provedení. Ne vždy ale může vyhovovat každému. A tak platí, že i u tohoto sortimentu mohou jít ceny po desítkách procent, ale i po tisícikorunách nahoru. S tím však jde ruku v ruce i vylepšená funkčnost daného rádia.

I s dotykovým displejem

Vše aktuálně dospělo do stavu, kdy můžeme jasně říci, že i 1din autorádio dokáže splnit požadavky nejnáročnějších zákazníků. Už i tento typ totiž umí přijít s dotykovým displejem o velikosti několika palců. Ten nadchne svou praktičností, jelikož je zasouvací, díky čemuž rádio stále působí celistvým dojmem. Samozřejmě s touto technickou vymožeností souvisí i vyšší ceny, kdy už je nutné připravit si sumu okolo několika tisíců korun. Na druhou stranu pamatujte, že už nekupujete jenom obyčejná autorádia, ale multimediální centra.

Špičkou na trhu jsou 2din autorádia

Z tohoto běžnějšího segmentu se pojďme přesunout na ten zajímavější. Ten je sice při pohledu na cenovku dražší, ale při výčtu funkcí nás rozhodně zaujme to, co taková 2din autorádia umí. Kombinace velkého dotykového displeje, možností přehrávání řady formátů, bezdrátová komunikace, GPS navigace a celá řada dalších vychytávek je jistotou, že máme v našem voze nejenom multimediální centrum, ale že jedním takovým rádiem nahradíme i několik dalších přístrojů. Třeba externí navigaci, nebo handfree-zařízení, propojené s našimi reproduktory. A to vše může začínat na ceně už okolo 4 000 Kč. Je tedy jasné, že investice do takového rádia je velmi dobrou volbou, a to stále mluvíme o nižším standardu.

Ceny se samozřejmě mohou vyvíjet výše, což se vždy pozitivně podepíše na celkovém výkonu. A to ať už jde o hardware vybavení, o funkce, stejně jako třeba o operační systém. Dnes rozhodně nechybí ani možnost získat OS Android. Cenu ale mohou ovlivňovat i možnosti kompatibility různých zařízení, stejně jako možnosti propojení s naším vozem. U těch nejlepších rádií na trhu se tak můžeme dostat i na částky, které už jsou v řádech několika desítek tisíc. Pojeny jsou však s prestižními výrobci a s funkcemi a vlastnosti, které nás zaručeně uchvátí.

Univerzální, nebo speciální?

Ceny ovlivňuje samozřejmě i to, zda jde o univerzální autorádio, nebo se rozhodneme kupovat speciální autorádia. Čím se konkrétně liší? U první možnosti máme jistotu toho, že daný produkt bude plně kompatibilní doslova s jakýmkoliv vozem. A to jak s ohledem na základní, tak i doplňkovou funkčnost. Naproti tomu speciální rádia jsou spojena s určitým modelem konkrétní automobilky. Znamená to, že dané autorádio bylo vytvořeno přímo na míru daným potřebám, a to jak v oblasti propojení, tak i kompatibility, využívání různých systémů, ale i s ohledem na konkrétní design. Zde je tedy jasné, že může být dražší, než model univerzální.  Ceny však nijak přemrštěné nejsou, jelikož začínat mohou již na sumě okolo 8 000 korun českých.

I když někomu může tato suma připadat vysoká, je dobré si uvědomit, co za ni dostaneme. Jsou to nejenom výše zmíněné funkce, ale je to také to, že získáme naprosto plnohodnotnou součást našeho vozu. Navíc s funkcemi, které originální rádio přímo z výroby ani nabídnout neumí. A to i přesto, že právě u něho bychom se jenom těžko na zmíněných 8 000 Kč dostali. To je totiž i několikanásobně dražší. Proč? Pouze kvůli jeho originalitě, která je dokládána spíše jenom logem automobilky.

Proč se nebát vyšších investic?

Mnoho lidí může namítat, že obyčejné autorádio mohou získat bez potíží za pár stovek. To je sice pravdou, ale na druhou stranu takový model umí maximálně naladit a uložit FM a AM stanice. Nic víc od něho nečekejte. A tak pokud chcete poslouchat vlastní hudbu, musíte koupit vlastní přehrávač a využít buď kabelu, nebo FM transmitteru. Stejně tak se vám může na cestách hodin navigace, která také něco stojí. Nehledě na handsfree zařízení, která jsou propojena s vašimi reproduktory. Pokud se následně podíváte na investované částky, rázem zjistíte to, že výrazně překročili cenu, kterou by kvalitnější a pokročilejší rádio stálo. Nehledě na to, že máte několik přístrojů, které překážejí, vyžadují péči, stejně jako různá individuální ovládání. I z toho důvodu jde dnes mnoho lidí tou cestou, že si koupí autorádio univerzální. A to třeba do svého staršího vozu. Nejenom, že získá řadu funkcí. Jistotou je také to, že při prodeji není nutné dané rádio prodávat také, ale lze ho vyjmout a nechat si ho do nového vozu.

Více užitečných informací najdete na 2DIN.cz.

Příspěvek byl publikován v rubrice Auto, moto a jeho autorem je Darky. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>