Přeprava zboží přináší různá rizika a může přinést nečekané problémy. Bohužel nepředvídatelné situace se stávají. Následky problémů lze snížit nadstandardním připojištěním s minimální spoluúčastí.
Je důležité si uvědomit rozdíl mezi odpovědnostním pojištěním a ALL RISK připojištěním. Základní rozdíl je v tom, že odpovědnostní pojistka kryje pouze ty škody, které skutečný dopravce mohl předvídat, mohl jim zabránit či omezit jejich rozsah.
Mezinárodní doprava je navíc limitována různými úmluvami a smlouvami a následnými přepočty.
Kromě známé Úmluvy CMR, kdy dopravce odpovídá zhruba do 10 Euro za kilogram hrubé váhy, existují i další podobné…COTIF, CIM, SMGS, WA, MU, Haag-Visby, FIATA a mnoho dalších. Jejich aplikace se liší od toho, která země je ratifikovala. Pro běžného dopravce je téměř nemožné, aby se ve všech vyznal a dokázal je aplikovat.
Je důležité také počítat s různými ustanoveními států, na jejichž území přeprava probíhá. Snad nejznámější příklad je přeprava v České republice, kdy odpovědnost dopravce je regulována NOZ, který se asi v 18 paragrafech snaží tuto problematiku osvětlit.
Škoda se vyplácí do výše faktury za zboží. Stále je to ale odpovědnostní pojištění, takže k výplatě pojistné události dojde, pokud se prokáže, že dopravce škodu zavinil, nebo ji nezabránil a mohl.
Na druhé straně je ALL RISK pojištění, které stojí nad všemi těmito „úmluvami“, odškodnění se vyplácí ve 100% hodnotě zboží, je možné připojistit dopravu a celní náklady a také až 10% imaginárního případného zisku .
Mezi základní prvky prevence patří kvalitní pojištění dopravce na možná rizika. O způsobu a rozsahu pojištění se určitě dopravcům vyplatí poradit s odborníky. Mezi nejzkušenější poradenské firmy se zaměřením na zprostředkování pojištění pro dopravce patří společnost EKONSERVIS-CZ s.r.o. Společnost EKONSERVIS-CZ zajistí svým klientům maximálně výhodné pojistné smlouvy, povede správu pojistných smluv a v případě pojistné události zajistí její likvidaci.
http://www.ekonservis.cz/pojisteni/